Ledigt just nu:

Möblerad 4:a

Tips: Lämna gärna en intresseanmälan till oss direkt via formuläret som du hittar under länken bostadssökande.

Besöka Storuman? Kolla med oss om en möblerad lägenhet. Bekvämt, billigt och enkelt.

Aktuellt:

Nu pågår verksamhet i gamla bageriets lokaler. Loppis "Retro och nostalgi" hälsar alla hjärtligt välkomna.

Från och med 1:a Augusti är vi nya ägare av centralgatan 5 i Storuman. Vi hälsar alla nya hyresgäster välkomna.

Vi utökar fastighetsbeståndet i Storuman med Blåvägen 267a. "gamla bageriet".

Fiska i Storuman. Hyr en båt eller en guidad fisketur. SB turism

Vi växer i Stensele. Från och med 1:a maj är vi nya ägare av Blåvägen 53.

Järnvägsgatan 25, Tvärgatan 6B och Bondevägen 1 har nu tillgång till fast bredbands -uppkoppling.

Fisket kring Storuman är hetare än någonsin. På Fiskehörnan hittar du allt som fisketuren kräver, utrustningen, fiskekorten och de bästa tipsen.
fiskehörnan.com

fler nyheter


Kundtjänst

Nedan följer lite tips och råd kring inflyttning, utflyttning och lite allmänt om att hyra lägenhet hos oss. Men tveka inte att kontakta oss om ni har några funderingar.

Avflyttningsbesiktning
Avflyttningsbesiktningen är obligatorisk, och utförs i samband med eller före nyckelåterlämningen. Där kontrolleras städning och eventuella skador som uppkommit under hyresperioden. Onormalt slitage eller dålig städning debiteras dig som hyresgäst.

Bredband
Bredband finns i dagsläget i ungefär hälften av våra lägenheter. Men vi arbetar i detta nu med att installera fast uppkoppling i de fastigheter där det är möjligt. Där internetuttag finns så är det kopplat till SUMNET. Mer information om leverantörer av internetåtkomst finns på storuman.se. Några bra alternativ till bredband hittar du hos Telia, Net1 och tele2.

Elabonnemang
Hushållsströmmen ingår normalt inte i hyran. För att det ska finnas ström i lägenheten på inflyttningsdagen så måste man som hyresgäst kontakta Vattenfall via telefon eller gå in på deras hemsida och teckna ett elabonnemang på lägenheten. Kontakta Vattenfall senast 5 dagar före inflyttningsdatum på telefon 020-82 000 eller via www.vattenfall.com. Vid utflyttning ska abonnemanget sägas upp 10 dagar innan utflyttningsdatum.

Felanmälan
Ring eller mejla oss så fort du som hyresgäst tycker att något är fel i fastigheten. Ni når oss alltid på mobilnumret (dygnet runt) men önskar att ej brådskande ärenden felanmäls under kontorstid, kl 07,00 - 17,00.

Grannar
Nära grannar har man i hyresfastigheter på både gott och ont. Vi tillämpar låg toleransnivå när det gäller klagomål om hög ljudnivå på kvällar och nätter. Tänk på att du som hyresgäst även har ansvar för vad dina kompisar gör i fastigheten.

Hemförsäkring
En bra hemförsäkring bör alla ha. Denna skyddar din egendom vid brand eller annan typ av skada. Den skyddar också om du som hyresgäst skulle bli skadeståndskylldig på något vis.

Hyran
Hyran betalas alltid in i förskott på bankgiro 5532-4180, innan den sista varje månad. Innan nycklar lämnas ut vid inflyttning ska den första hyran vara betald.

Installationer
Installationer av ex. tvätt- eller diskmaskin ska vara fackmannamässigt gjorda eller av oss. Rådfråga alltid med oss innan ni sätter igång. Vi hjälper er gärna till självkostnadspris.

Nycklar
Dessa ska man vara rädd om. Om oturen skulle vara framme så får du som hyresgäst bekosta byte av lås och eventuella nycklar. Alla nycklar ska finnas vid återlämnandet av lägenhet, även kopior som är bekostade av dig som hyresgäst.

Persienner
Vi ansvarar inte för några persienner i lägenheterna. Där dessa finns ansvarar du som hyresgäst för funktionen.

Renovering
Vid jobbar ständigt med att renovera våra fastigheter och lägenheter. Känner du som hyresgäst att vi ligger långt efter i någon del av din lägenheten, hör då gärna av dig till oss. Skulle ni vilja förändra något ytskikt utanför renoveringsperioden ordnar vi självklart detta mot debitering.

Snöröjning
Den större delen av snöröjningen sköts av Stensele rep & svets. Runt broarna och parkeringarna skottar vi själva. Tänk på att vi inte kan skotta överallt på samma gång.

Sopsortering
Våra fastigheter är idag inte utrustade med speciella sopsorteringskärl. Men vi är självklart tacksamma om ni hjälper oss och miljön genom att sopsortera era hushållssopor och ta dessa till kommunens återvinningscentraler. Storumans kommun tar betalt för varje kilo sopor som hamnar i soptunnan. Detta betalar du som hyresgäst för i slutändan. Kan vi hjälpas åt att sortera papper, plast, glas och burkar så sparar vi pengar och miljö. Tack!

Städning
Vi ansvarar för städningen i trappuppgångarna. Det är viktigt att du som hyresgäst inte förvarar tillbehörigheter och dylikt i trapphusen. Både i brandhänsyn och för att underlätta städning. När utflyttning sker är det viktigt att lägenheten är noggrant städat. Vi skickar med en checklista med dom sista hyresavierna. Denna ger lite tips och råd om vad man ska tänka på vid flyttstädningen.

Tvättstugan
Lämna tvättstugan som du själv vill finna den. Ren och fin. Respektera regler och bokningsrutiner. Det blir då mycket trevligare för alla.

Uppsägning
När du som hyresgäst vill säga upp ditt hyreskontrakt så vill vi ha detta skriftligt. Ett mejl går bra, efter muntlig överenskommelse. I annat fall använd vanlig post eller kom förbi och lämna brevet i vår postlåda på Bondevägen ifall vi inte sitter på kontoret.

Kontakta oss:

Telefon:
0951-12220
070-6678329

Mejl:
info@sumbo.se

Post & besöksadress Bondevägen 1
92332 Storuman

Väder Storuman

© SumBo AB 2005 - 2017